سید علیرضا آل داود در گفتگو با تسنیم:
پرسش مهم این است که تلگرام توسط چه کسانی جایگزین وایبر در کشورمان شد؟ بسیاری از افراد به اشتباه میگویند به خاطر افت سرعت در وایبر، بزرگترین کوچ اجتماعی در فضای مجازی توسط ایرانیها اتفاق افتاد اما ما را فریب بزرگی دادند.
امروز در دو دامنه telegram.org و telegram.me به صورت میانگین 80 درصد پهنای باند تلگرام را مصرف میکنیم اما یک سؤال که هیچ وقت به صورت جدی از مسئولان پرسیده نشده، این است که مابقی پهنای باند تلگرام توسط چه کسانی مصرف میشود؟ آیا توسط مردم سایر کشورها مصرف میشود؟ خیر، در چین دو پیامرسان بومی «کیوکیو» و «ویچت» وجود دارد، هر فردی که میخواهد با آنها در ارتباط داشته باشد از طریق این دو پیامرسان باید ارتباط برقرار کند، چند تاجر ایرانی میشناسم که آنها میگویند برای برقراری ارتباط با تاجران چینی و کارخانههای بزرگ آنجا باید کیوکیو و ویچت داشته باشیم، حتی ویچت در خود چین سرویس بانکی و شهرداری به مردم ارائه میدهد.
مطلب بسیار مهم این است که امریکا یا اروپا مابقی پهنای باند تلگرامی را برای دادهکاوی تلگرام و به صورت آنلاین استفاده میکند، بنگاههایی به دیتابیسهای تلگرام دسترسی دارند و دادهها را میخرند، تلگرام در حال انجام کار مطلب بسیار مهم این است که امریکا یا اروپا مابقی پهنای باند تلگرامی را برای دادهکاوی تلگرام و به صورت آنلاین استفاده میکند، بنگاههایی به دیتابیسهای تلگرام دسترسی دارند و دادهها را میخرند، تلگرام در حال انجام کار بسیار عظیم جمعآوری «کیکِ اطلاعاتی» از جامعه ایرانی است، این کیک اطلاعاتی حاوی رفتارشناسی ایرانیان، اطلاعات محرمانه و 32 دسترسی که تلگرام روی تمامی تلفنهمراه مردم باز کرده و بستر اینترنت رها شده است، در این بستر مردم ذائقهسنجی میشوند.
در استراتژی امنیت ملی آمریکا در قرن 21 سندی با عنوان «How can U.S capture minds and hearts Islamic word» (چگونه آمریکا میتواند ذهنها و قلبها را در جهان اسلام تسخیر کند) وجود دارد؛ نفع دولتمردان امریکایی در این است که مدار لذت در مغز جوانان ما بیشتر فعال شود و جوانان دنبال پورنوگرافی باشند، زمانیکه توانمندی جوان ما را میبینند، کاری میکنند که جوان ما پس بخورد، در درون خودش بشکند.
برجام» یکی از مسائلی بود که جریان نفوذ برای شکستن روحیه ما در حوزه اجتماعی ایران به سرانجام رساند، متأسفانه وعدههای مسئولان بعد از برجام محقق نشد، مشکلات معیشتی حل نشد، زمانیکه بعد از برجام هیچ مشکلی حل نشد و همه مسائل در حوزه اجتماعی، ضد مردم شد، مردم ما از درون شکستند، زمانیکه مردم با انبوهی از مشکلات جامعهشناسانه و روانشناسانه روبهرو شدهاند، در معیشت مشکل و انزوای اجتماعی دارند، محیط خانه پر از تنش است و فرزند کمبود عاطفه دارد، آن فرزند با این همه مشکلات زمانیکه به ابزار ارتباطی دسترسی پیدا کند، به محصول ارتباطی که میتواند در آن فریاد بزند، طبیعتاً به سمت اپوزیسیون میرود، منتظر است ضعفی از نظامی اتفاق بیفتد که او را درگیر خودش کرده و باعث فقر وی شده است.
برجام قرار بود مشکلات را حل کند، حل نکرده و باعث سرخوردگی بسیار شدید مردم در جامعه شده است، پس آن مردم اعتراض اجتماعیشان را با نشان دادن ضعف نظام، نشان میدهد، این مسئله را «جنبشهای اجتماعی بر بستر شبکههای اجتماعی» تعریف میکنیم، این اتفاق در حال رخ دادن است؛ دشمن سرمایه اجتماعیاش را در اینجا کاملاً سازماندهی کرده که در موضوعات مختلف میبینیم به طور مثال برای یک متهم امنیتی «هشتگ» درست میکنند بعد، از تمام دنیا درخواست میکنند که که در آن هشتگ شرکت کنند، ضد ما در توییتر اعتراض اجتماعی و هشتگسازی میکنند، در نهایت این هشتگ تبدیل به «ترند جهانی» میشود و دیدهبان حقوق بشر بیانیه میدهد که اگر ایران متهم امنیتی را آزاد نکند، کشورمان را تحریم میکنند؛ این کارکرد رسانه در عصر حاضر است.
متن کامل را بخوانید
http://tn.ai/1331496